۱۳۸۸ تیر ۲۳, سه‌شنبه

کودک به دنیا نیامده جرمش چیست؟

دیروز داشتم اتفاقی شبکه خبر نگاه می کردم. گزارشگر عرب در حال پخش گزارشی بود به همراه ترجمه همزمان فارسی . گزارشی که به سفارش شبکه خبر جمهوری اسلامی ایران تهیه شده بود.
گزارش دردناکی بود. موضوع آن پسر هفده ماهه ای به نام یوسف بود. مادر این کودک وقتی باردار بوده توسط سربازان اسراییلی بازداشت می شود. زن باقیمانده دوران بارداریش را در زندان می گذراند و برای وضع حمل به همراه دو زندانبان به بیمارستان منتقل می شود و بعد از زایمان دوباره به همراه کودک به زندان منتقل می شود. پدر یوسف به اینکه در هنگام وضع حمل به وکیلشان اجازه همراهی داده نشده بود اعتراض داشت و چه اعتراض به جایی.
دیدن عکس های کودک که ظاهرا از زندان فرستاده شده بود واقعا در آور بود و در ذهن این سوال را ایجاد می کرد که این ها آیا انسانند که کودک به دنیا نیامده را به گناه نکرده در زندان نگه می دارند؟
ذهنم یکهو می پرد به ایران و می رود در زندان های این کشور که این روزها گویا راهرو هایش هم پذیرای شهروندان است به جرم یکسان اقدام علیه امنیت ملی. حالا چه نوشته باشی، چه گزارش یا خبری تهیه کرده باشی و چه در راهپیمایی یا تظاهراتی شرکت کرده باشی.
مهسا امرآبادی می آید در ذهنم با تنها عکسی که از او دیده ام و کودکی که هنوز نیست که عکسی داشته باشد اما در زندان است. زندانی که روزهای عادیش خوب نیست چه رسد به این روزها به خاطر شلوغیش معلوم نیست چه در آن به خورد زندانی می دهند؟ مراقبت های پزشکیش چگونه است؟ بازجویان خسته از این همه بازجویی مکرر و تکراریش چه حالی دارند در برخوردهایشان و اصلا آیا هوایی برای نفس کشیدن در آن اتاق های نمور و تاریک مانده است؟
چیز بیشتری برای گفتن مانده است؟؟

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر